Lego figurslag – Regler 1.0 – Grundregler

Lego figurslag – Regler 1.0 – Grund version.

Grundregler

Dessa är de enklaste reglerna. Extra regler finns nedan och kan läggas till om så önskas.

Utrustning.

  • Varje lag har 5 lego-modeller.
    • 2 har två små vapen var.
    • 3 har ett stort vapen var.
    • Placera varje modell på en platt 2×2-ruta.
  • Avstånd mäts med en blompinne på 20 cm som är indelad i 4 delar, avgränsade med ett litet sträck.
  • Terräng efter egen fantasi. Bygg lego-byggnader eller annat, eller sök på ’paper craft’ och skriv ut och bygg ihop.

Start – utplacering

  1. Placera ut all terräng och sedan ställ varje modell på spelarens sida av bordet max 1 sträck på pinnen in bordskanten.
  2. Bestäm sedan vem som ska börja

Förflyttning

  • Alla modeller kan förflytta sig max 2 sträck på pinnen.
    • Vill man flytta extra långt, max 3 sträck, så får man inte skjuta under skjut-fasen.
    • Vill man klättra upp på terräng (byggnad) så får man endast flytta max 1 sträck. Väljer man att inte skjuta under nästa fas får man gå max 2 sträck.
    • Klättra ner från terräng fungerar precis likadant. Finns det däremot en trappa man passerar (längs pinnen) flyttar man som vanligt max 2 eller 3 sträck.
    • Man kan bara klättra upp eller ner max 1 figurhöjd per pinn-längd man får röra sig i det draget.

Skjut-fasen

  • Stora vapen får skjuta 4 sträck medan små vapen får skjuta 2 sträck. Befinner sig fiendemodellen inom detta avstånd får man skjuta, annars inte.
  • Antalet skott motsvarar antalet vapen figuren har i handen. Har man däremot stått still under förflyttningen får man ett skott (en tärning) extra.
    • Träffar gör man på slå tärningen och 4-6 ger en träff. 1-3 är en miss.
    • För varje träff får mottagande figur försöka undvika med ett tärningsslag. 4-6 gör att man duckat. 1-3 gör att man blir träffad.
    • Vid träff dör modellen och den läggs omkull.
  • Man får enbart skjuta på modeller som är inom modellens siktlinje och avstånd. Ser man mer än 1/2 modellen får man skjuta, annars inte.

Vinnaren

Vinnaren är den som har överlevare.

Din morot i cyberrymden